Κατηγορίες

We are in Social
27 Σεπ
2014
Content Μarketing Social Entertainment SoLoΜο
1778 Views

Το marketing στην εποχή του Transmedia Storytelling

“Είναι μεγάλη μου τιμή να βρίσκομαι μαζί σας στην τελετή αποφοίτησής ενός από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου. Δεν πήρα ποτέ πανεπιστημιακό πτυχίο. Για να πούμε την αλήθεια, τούτη η μέρα είναι ό,τι κοντινότερο έχω ζήσει σε αποφοίτηση. Σήμερα θέλω να σας πως τρεις ιστορίες από τη ζωή μου. Μόνο αυτό. Τίποτα σημαντικό. Απλά τρεις ιστορίες.” Steve Jobs (2005)

 

Με αυτά τα λόγια, ο ιδρυτής της Apple, Steve Jobs, ξεκίνησε μία ομιλία που έμελλε να μείνει στην ιστορία. Ο χαρισματικός Jobs δεν περιορίστηκε στα τετριμμένα ευχολόγια προς τους απόφοιτους του πανεπιστήμιου του Stanford αλλά αφηγήθηκε τρεις προσωπικές και διδακτικές ιστορίες.

 

Λάτρης της τεχνικής της εξιστόρησης, ο Steve Jobs μίλησε για τη στιγμή που αποχώρησε από το πανεπιστήμιο, λόγω του οικονομικού βάρους των σπουδών. Μάλιστα δεν δίστασε να πει ότι το μόνο θετικό που έλαβε από το πανεπιστήμιο ήταν τα μαθήματα καλλιγραφίας, τα οποία τον βοήθησαν να κατανοήσει τη σημασία του design και των όμορφων γραμματοσειρών.

 

Στη συνέχεια, ο ιδρυτής της Apple, αφηγήθηκε μία δεύτερη ιστορία όταν απολύθηκε από την ίδια του την εταιρεία. Ξεπερνώντας την αρχική απογοήτευση, ο Jobs άρπαξε την ευκαιρία να ξεκινήσει μία επιχείρηση από το μηδέν, να αφοσιωθεί στις δημιουργικές του ιδέες και να επιστρέψει μετά από μερικά χρόνια θριαμβευτικά στο τιμόνι της Apple.

 

Στην τρίτη ιστορία του, ο Steve Jobs περιέγραψε τη στιγμή που έμαθε ότι έπασχε από καρκίνο. Όπως ο ίδιος περιέγραψε, αντί να το βάλει κάτω, συμφιλιώθηκε με την ιδέα του θανάτου εξυμνώντας τη ζωή, με αποτέλεσμα να δημιουργήσει μερικά από τα πιο θαυμάσια επιτεύγματα της σύγχρονης τεχνολογίας.

 

Μέσα από αυτές τις τρεις αφηγήσεις ζωής και θανάτου, επιτυχίας και αποτυχίας, αρχής και τέλους, ο Steve Jobs ολοκλήρωσε την ομιλία του μέσα σε χειροκροτήματα προτρέποντας τους φοιτητές να μείνουν αχόρταγοι και τρελαμένοι λέγοντας το διάσημο “stay hungry, stay foolish”.

 

Ο μεστός, απλός και ανθρώπινος λόγος του Jobs, παραπέμπει στις ιστορίες που όλοι μας ακούγαμε με ενδιαφέρον όταν ήμασταν παιδιά. Η φράση «Μια φορά και έναν καιρό» ακόμα μας ταξιδεύει στα πιο όμορφα παιδικά μας χρόνια φέρνοντας στη μνήμη μερικές από τις πιο μαγικές ιστορίες που ακούσαμε ποτέ. Ο Howard Gardner στο βιβλίο του Leading Minds: An anatomy of leadership, περιγράφει ότι ένα χαρακτηριστικό των μεγάλων ηγετών, ήταν η ικανότητά τους να εμπνέουν, να συγκινούν και να επικοινωνούν τα μηνύματά τους μέσω της αφήγησης ιστοριών και παραβολών.

Γιατί λέμε ιστορίες

Μας αρέσει να αφηγούμαστε ιστορίες για να διασκεδάζουμε, να πείθουμε και να εξηγούμε πράγματα και καταστάσεις. Η εξιστόρηση μας επιτρέπει υποσυνείδητα να ενώνουμε τις τελείες και να δίνουμε νόημα στα βασικά χαρακτηριστικά του προϊόντος μας. Μία καλή ιστορία, για τη δημιουργία της οποίας  συνεργάζονται τόσο οι marketers, όσο και οι ίδιοι οι καταναλωτές, συνδέει αρμονικά το ποιος, τι, που, πότε και γιατί τοποθετώντας τα στη σωστή ανθρώπινη διάσταση.

 

Αν και η αφήγηση ήταν ο πρωταρχικός τρόπος μετάδοσης ειδήσεων, μύθων, ποιημάτων, ιστορίας, κα., το marketing για πολλά χρόνια αγνόησε τη σημασία της και προσπάθησε να επικοινωνήσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του μονόδρομα. Πολλοί marketers θεώρησαν το προϊόν πιο σημαντικό από την ιστορία του, αλλά ο κόσμος άρχισε να απομονώνει τις διαφημίσεις και να αγνοεί συστηματικά τα «διαφημιστικά μηνύματα». Πρόσφατη έρευνα της Nielsen έδειξε ότι το 90% των καταναλωτών εμπιστεύεται φίλους και γνωστούς για αγορά προϊόντος, ενώ μόλις το 14% εμπιστεύεται τις παραδοσιακές διαφημίσεις. Ζούμε πλέον στην εποχή των brands, τα οποία αποκτούν ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Μιλάνε χωρίς διαφημιστικά σλόγκαν, δίνουν συμβουλές, κάνουν πλάκα, μοιράζονται εμπειρίες και γενικότερα συμμετέχουν στον κοινωνικό διάλογο.

 

Γιατί χρησιμοποιούμε πολλά media

Ο καιρός που βλέπαμε κυρίως τηλεόραση έχει περάσει. Πλέον περνάμε σημαντικό χρόνο της ημέρας μας με το κινητό μας, το tablet και τον υπολογιστή μας. Αφηγούμαστε ιστορίες μέσα από πολλά media γιατί κανένα μέσο δεν είναι πλέον αρκετό να ικανοποιήσει την περιέργεια ή το lifestyle μας. Η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας και η διείσδυση των social media στην καθημερινότητά μας, έχουν επιτρέψει να λαμβάνουμε πληροφορίες τόσο απευθείας από τα brands όσο και από τους δικούς μας friends, followers, connections, circles, κοκ. Στην εποχή των Presumers, που είναι ταυτόχρονα producers και consumers, σημασία έχει η ιστορία και πόσο θα τους συνεπάρει ώστε οι ίδιοι να θέλουν να την προωθήσουν ως αυθεντικοί brand ambassadors.

 

Γιατί Transmedia Storytelling

Ο όρος “Transmedia Storytelling” τοποθετεί την ιστορία στο κέντρο της επικοινωνιακής ενέργειας και κάνει χρήση όλων των διαθέσιμων καναλιών επικοινωνίας, ψηφιακών και μη, για να την αφηγηθεί. Μέσα από το Transmedia Storytelling, νέοι ήρωες αναδεικνύονται και γίνονται αντικείμενο συζήτησης της παρέας και της οικογένειας. Το κοινό συμμετέχει, νοιάζεται και αντιδρά στην πλοκή και τα απρόβλεπτα της ιστορίας.

 

Καταναλώνουμε περιεχόμενο με ταχύτατους ρυθμούς. Τα social media, τα mobile apps, τα παιχνίδια και οι διαγωνισμοί έχουν δημιουργήσει μία νέα ανάγκη για το πώς θα δημιουργήσουμε, διαχειριστούμε και βελτιώσουμε το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιεχόμενο στο διαδίκτυο. Ο marketer, ως νέος storyteller, θα πρέπει να κατανοεί πλήρως τις αρχές του Transmedia για να ξεκινήσει την αφήγησή του και να κάνει χρήση cross-platform βάσει των προσδοκιών και κανόνων συμπεριφοράς των χρηστών-καταναλωτών.

 

Πως αφηγούμαστε μία Transmedia ιστορία

Μία ιστορία πρέπει να έχει αρχή, μέση και τέλος. Στην εποχή του transmedia storytelling, η ιστορία θα πρέπει να βγάζει νόημα από όποιο σημείο και Μέσο αν ξεκινήσουμε να την παρακολουθούμε. Το ερευνητικό group Latitude (latd.com) συγκέντρωσε σε 4 I’s τα στοιχεία που πρέπει να έχει μία σύγχρονη transmedia ιστορία:

Immersion – Πόσο βαθιά πρέπει να πάω την ιστορία μου;

Interactivity – Σε ποιο βαθμό μπορώ να αλλάξω τα στοιχεία της ιστορίας βάσει της συμμετοχής του κοινού;

Integration – Μπορεί η βασική πλοκή της ιστορίας μου να μείνει σταθερή σε όλες τις πλατφόρμες;

Impact – Μπορεί η ιστορία να εμπνεύσει ώστε να ωθήσει τον κόσμο σε πραγματικές δράσεις;

 

Μία σύγχρονη ιστορία χρειάζεται χαρακτήρες με διακριτούς ρόλους, όπως πρωταγωνιστής, ήρωας, κακός, θύμα, σωτήρας, κλπ. Ο κόσμος ενδιαφέρεται κυρίως για την πλοκή και το προϊόν αποτελεί μέρος της λύσης. Ορισμένες αφηγήσεις βασίζονται σε μυθοπλασία και άλλες σε πραγματικά περιστατικά όπως οι τρεις ιστορίες του Steve Jobs. Ο σκοπός τους είναι να εμπνέουν και να καταλήγουν σε συμβολισμούς, ηθικά συμπεράσματα και επιβράβευση των super users, αυτών δηλαδή που συμμετείχαν ενεργά στη διαδικασία, χρησιμοποιώντας τις διαθέσιμες πλατφόρμες για να επικοινωνήσουν την ιστορία.

 

Ποια είναι λοιπόν η σημασία του Transmedia Storytelling;

 

  • Μας βοηθάει να βιώνουμε καλύτερα το μήνυμα.

 

  • Μας επιτρέπει να μαθαίνουμε και να γινόμαστε καλύτεροι μέσα από τις εμπειρίες των άλλων.

 

  • Μας δίνει τη δυνατότητα να μοιραστούμε τα συναισθήματά μας δημόσια.

 

  • Μας παρακινεί να αλλάξουμε τον κόσμο γύρω μας και να αποτελέσουμε παράδειγμα για μελλοντικές ιστορίες.

 

  • Μας επικοινωνεί την απαραίτητη ανθρώπινη διάσταση του brand.

 

  • Μας διασκεδάζει και μας κάνει να νιώθουμε όμορφα. Ίσως το σημαντικότερο όλων.

 

Δρ. Σταύρος Παπακωνσταντινίδης

Μια ιστορία θα σου πω: Το marketing στην εποχή του Transmedia Storytelling

Πρώτη Δημοσίευση: ΕΕΔΕ Marketing Edge 2014



Leave a Reply







Δημοφιλή

Social Vivre: 5 βασικοί κανόνες καλής ψηφιακής συμπεριφοράς
08 Οκτωβρίου 2014
Content Μarketing, Social Entertainment, SoLoΜο
Social Vivre: 5 βασικοί κανόνες καλής ψηφιακής συμπεριφοράς
Σήμερα που κοινωνικοποιούμαστε μέσω internet, οι κανόνες καλής ψηφιακής συμπεριφοράς, μοιάζουν να είναι σχεδόν απαραίτητοι. Πώς απαντάμε, τι λέμε, πως ευχαριστούμε ακομα και πότε μπλοκάρουμε, όλα αποτελούν κώδικα ψηφιακής συμπεριφοράς, ή αλλιώς… Social Vivre.
Τι είναι Content Marketing
01 Οκτωβρίου 2014
Content Μarketing, Social Entertainment, SoLoΜο
Τι είναι Content Marketing
Content Marketing σε δυο γραμμές, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι το περιεχόμενο που παράγει μια εταιρεία και μοιράζεται με τους πελάτες της (εν δυνάμει και υπάρχοντες), το οποίο διακρίνεται για την ποιότητά του, φυσικά είναι δωρεάν και τους δίνει κίνητρο να το μοιραστούν με περισσότερους χρήστες.
Mommy Bloggers Daddy Bloggers στην Ελλάδα
10 Νοεμβρίου 2014
Content Μarketing, Social Entertainment, SoLoΜο
Mommy Bloggers Daddy Bloggers στην Ελλάδα
Αποτελούν ένα δυναμικό κοινό της blogging κοινότητας και είπαμε να μαζέψουμε μερικές διευθύνσεις και συστάσεις με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο γραφής. Πάμε να δούμε τις mommy bloggers και τους daddy bloggers στην Ελλάδα.
Το marketing στην εποχή του Transmedia Storytelling
27 Σεπτεμβρίου 2014
Content Μarketing, Social Entertainment, SoLoΜο
Το marketing στην εποχή του Transmedia Storytelling
Ο όρος “Transmedia Storytelling” τοποθετεί την ιστορία στο κέντρο της επικοινωνιακής ενέργειας και κάνει χρήση όλων των διαθέσιμων καναλιών επικοινωνίας, ψηφιακών και μη, για να την αφηγηθεί.
4 Key Facebook Metrics που πρέπει οπωσδήποτε να παρακολουθείς!
24 Οκτωβρίου 2014
Content Μarketing, Social Entertainment, SoLoΜο
4 Key Facebook Metrics που πρέπει οπωσδήποτε να παρακολουθείς!
Αλήθεια πως μπορείς να καταλάβεις αν η σελίδα του brand σου στο facebook είναι επιτυχημένη; Αρκεί μόνο η αύξηση των “φίλων”; Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές ότι η πεποίθηση / έννοια πολλών πελατών για αύξηση των φίλων είναι “λάθος” τακτική αλλά σίγουρα ο ρυθμός αύξησης των φίλων μίας σελίδας – και κυρίως σε σχέση με τους ανταγωνιστές – είναι σίγουρα μια παράμετρος που πρέπει να παρακολουθούμε όταν δραστηριοποιούμαστε στα social media και ιδιαίτερα στο facebook.
Γνωρίστε τον SoMoLo καταναλωτή
01 Δεκεμβρίου 2014
Content Μarketing, Social Entertainment, SoLoΜο
Γνωρίστε τον SoMoLo καταναλωτή
RIP Digital Marketing! Ήρθε η ώρα της SoMoLo (ή για κάποιους SoLoMo) στρατηγικής. Η λογική του digital marketing που μέσα από διάφορα κανάλια (websites, social media, email, banners, newsletters) προωθεί και «σπρώχνει» διαφημιστικά μηνύματα στο internet απλά δεν λειτουργεί τόσο αποτελεσματικά όσο παλαιότερα.
Η Booking.com γεμίζει το ξενοδοχείο μου. Είναι καλό αυτό;
18 Νοεμβρίου 2014
Content Μarketing, Social Entertainment, SoLoΜο
Η Booking.com γεμίζει το ξενοδοχείο μου. Είναι καλό αυτό;
Έχετε ξανακούσει ξενοδόχους να είναι εν μέρει προβληματισμένοι γιατί πουλάνε πολύ μέσω Booking.com; Κάθε κράτηση είναι μία ευχάριστη είδηση, αλλά κάποιοι επαγγελματίες αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ένα «πρόβλημα».
Είναι ηθικό το Native Advertising;
29 Σεπτεμβρίου 2014
Content Μarketing, Social Entertainment, SoLoΜο
Είναι ηθικό το Native Advertising;
Ο όρος Native Advertising δεν είναι νέος στον χώρο της online διαφήμισης. Τον γνωρίζουμε και ως Sponsored Content ή Native Content. Ξέρουμε όμως πραγματικά τι είναι και πως μπορεί να γίνει κομμάτι μίας ενέργειας marketing;
Linkedin profile: 7 φωτογραφίες που πρέπει να αποφύγεις
21 Οκτωβρίου 2014
Content Μarketing, Social Entertainment, SoLoΜο
Linkedin profile: 7 φωτογραφίες που πρέπει να αποφύγεις
Στο LinkedIn δεν υπάρχει χώρος- και νόημα- για χαριτωμενιές. Το ίδιο ισχύει και για τις φωτογραφίες προφίλ του. Ποιές είναι οι φωτογραφίες που δεν πρέπει επουδενί να χρησιμοποιούνται στο LinkedIn; Τι πρέπει να προσέξετε για το Linkedin profile σας;
L’Oreal Makeup Genius: Το κινητό καθρέπτης
02 Απριλίου 2015
Content Μarketing, Social Entertainment, SoLoΜο
L’Oreal Makeup Genius: Το κινητό καθρέπτης
Πως θα ήταν αν μπορούσαν οι γυναίκες να τεστάρουν κάθε νέο make up χωρίς την αγορά του; H L’Oreal Paris φέρνει τις νέες σειρές των προϊόντων της πιο κοντά στους καταναλωτές της.

Tags