Κατηγορίες

We are in Social
Cybersociety Web Travel Marketing
625 Views

Airbnb: Μία κοινότητα που μοιράζεται ή που φοροδιαφεύγει;

airbnbΤο ακούσαμε για πρώτη φορά το 2014. Φέτος το καλοκαίρι όλοι μίλαγαν γι αυτό! Το Airbnb είναι ένα ψηφιακό δίκτυο ενοικίασης κατοικιών που αλλάζει τα δεδομένα στις διακοπές μας. Είναι όμως όλα τόσο αγνά και αθώα όσο παρουσιάζονται;

Τι λέει η ίδια η Airbnb
Η ίδια η εταιρία Airbnb στην επίσημη σελίδα της στην ελληνική γλώσσα αναφέρει ότι πρόκειται για μία κοινότητα χτισμένη στις βάσεις του μοιράζομαι. Η Airbnb ξεκίνησε τα βήματά της το 2008, όταν δυο σχεδιαστές με έξτρα χώρο στο σπίτι τους αποφάσισαν να φιλοξενήσουν τρεις ταξιδιώτες που έψαχναν ένα μέρος για να μείνουν. Τώρα, εκατομμύρια οικοδεσπότες και ταξιδιώτες επιλέγουν να δημιουργήσουν ένα δωρεάν λογαριασμό στην Airbnb έτσι ώστε να καταχωρούν το χώρο τους και να νοικιάζουν μοναδικά καταλύματα σε ολόκληρο τον κόσμο

Κανένας οικοδεσπότης ή ταξιδιώτης δεν είναι ίδιος, επομένως, τα προσωπικά προφίλ στην Airbnb βοηθούν τόσο τους οικοδεσπότες όσο και τους επισκέπτες να μαθαίνουν περισσότερα ο ένας για τον άλλον πριν μοιραστούν έναν χώρο. Η Airbnb δεν εμφανίζει τα πλήρη ονόματα ή τα στοιχεία επικοινωνίας σε δημόσια προφίλ έτσι ώστε η κοινότητα να νιώθει σίγουρη ότι τα προσωπικά της στοιχεία είναι ασφαλή.

Από στρώματα στο πάτωμα μέχρι κάστρα στην κορυφή λόφων, κάθε καταχώρηση της Airbnb είναι μοναδική. Αναζητήστε αποτελέσματα με ολόκληρα σπίτια, ιδιωτικά αλλά και κοινόχρηστα δωμάτια σε κάθε τιμή. Οι οικοδεσπότες περιγράφουν το χώρο τους με κάθε λεπτομέρεια, συμπεριλαμβανομένων των διαθέσιμων παροχών και των ωρών αποχώρησης και οι επισκέπτες με τη σειρά τους αφήνουν κριτικές για την εμπειρία τους.

Το κλασικό success story μιας startup

Η Airbnb είναι το κλασικό success story μιας startup: Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2008 στο Σαν Φρανσίσκο από τους Brian Chesky και Joe Gebbia (αργότερα προστέθηκε στην ομάδα και ο Nathan Blecharczyk). Εκείνη την εποχή, οι δύο συγκάτοικοι δεν μπορούσαν να πληρώσουν το ενοίκιό τους και έτσι, όταν διοργανώθηκε το Συνέδριο Βιομηχανικού Σχεδίου στην πόλη τους, σκέφτηκαν να μετατρέψουν το σπίτι τους σε bed and breakfast, τοποθετώντας στο σαλόνι τους φουσκωτά στρώματα και σερβίροντας πρωινό. Αυτή η άτυπη διευθέτηση οδήγησε σε μια ιστοσελίδα που αρχικώς λεγόταν airbedandbreakfast.com. Στην αρχή, για να χρηματοδοτήσουν την ιδέα τους, πούλαγαν κουτιά με δημητριακά όπου απέξω είχαν τυπώσει μια φωτογραφία του Μπαράκ Ομπάμα. Αυτό τράβηξε την προσοχή της Y Combinator -μιας εταιρείας στη Silicon Valley, που βοηθά startups- η οποία ενέταξε το 2009 την Airbnb στο τριμηνιαίο της επενδυτικό πρόγραμμα. Εκτοτε, η εταιρεία από το Σαν Φρανσίσκο μεγαλώνει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Σήμερα έχει περισσότερες από 600.000 καταχωρισμένες αγγελίες σε περισσότερες από 192 χώρες και έχει ανοίξει γραφεία σε Λονδίνο, Αμβούργο, Βερολίνο, Παρίσι, Μιλάνο, Κοπεγχάγη, Μόσχα, Δουβλίνο, Σίδνεϊ, ενώ σύντομα θα επεκταθεί στις ασιατικές αγορές. Οσον αφορά το θέμα της φορολογίας, η Airbnb έχει προθυμοποιηθεί να πληρώνει φόρους στη Νέα Υόρκη και στο Σαν Φρανσίσκο, αλλά θα το κάνει για τον υπόλοιπο κόσμο; Και αναρωτιόμαστε: Δεν θα έπρεπε; Οι υπεύθυνοι της εταιρείας προσπαθούν μέσω της ιστοσελίδας τους να προτρέπουν τους ιδιοκτήτες να ακολουθούν τη νομοθεσία της χώρας όπου ζουν. Βέβαια, από την άλλη, κάνουν και τα… στραβά μάτια, γιατί πώς αλλιώς θα είχαν τόσες καταχωρίσεις;

Υπάρχει βεβαίως και η άλλη πλευρά. Αυτή που λέει ότι πως βλέπει το Airbnb να γιγαντώνεται χωρίς να πληρώνει τους φόρους οπου έχουν οι ξενοδόχοι και οι άλλοι παίκτες στον τουρισμό.

Διαβάστε τη γράφει σε άρθρο της η Καθημερινή:

Νομικά προβλήματα και… φοροδιαφυγή

Αν είναι όλα τόσο ωραία όπως παρουσιάζονται, τότε γιατί η αμερικανική εταιρεία δέχεται τον τελευταίο καιρό επιθέσεις και αντιμετωπίζει νομικά προβλήματα; Πρόσφατα οι αρχές της Καταλονίας τής επέβαλαν πρόστιμο ύψους 30.000 ευρώ με την κατηγορία ότι ενοικίαζε τουριστικά καταλύματα που δεν διέθεταν άδεια. Μπορεί στην ουσία αυτό που κάνει η Airbnb να μη θεωρείται παράνομο, όμως αυτό που κάνουν οι ιδιοκτήτες σε πολλές περιπτώσεις είναι. Σε πολλές χώρες, οι βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις κατοικιών δεν συμβαδίζουν με την εγχώρια νομοθεσία. Για παράδειγμα, στη Νέα Υόρκη, όπου η Airbnb βρέθηκε σε δικαστική διαμάχη με τον γενικό εισαγγελέα, απαγορεύεται να υπενοικιάζει κανείς την κατοικία του για λιγότερο από 30 ημέρες, όσο δεν διαμένει εκεί.

Επιπλέον υπάρχει το θέμα της φορολογίας – το κράτος χάνει φορολογικά έσοδα. Η Airbnb, όπως και μια σειρά καινούργιων ιντερνετικών επιχειρήσεων, είναι μέρος μιας νέας οικονομίας που έχει επικρατήσει να λέγεται «οικονομία του μοιράζεσθαι» (sharing economy). Ομως, όπως γράφει και ο Zachary Karabell στο Slate, «αυτός είναι ένας φτωχός όρος. Τίποτα από αυτό που κάνουν αυτές οι εταιρείες δεν “μοιράζεται”, γιατί τίποτα δεν είναι δωρεάν – όλοι είναι “μέσα” για να βγάλουν κάποια χρήματα». Και αυτά τα χρήματα στις περισσότερες περιπτώσεις είναι «μαύρα».

Παράλληλα, όπως ήταν αναμενόμενο, η ανάπτυξη της Airbnb έχει προκαλέσει αντιδράσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο. Σύμφωνα με δημοσίευμα του περιοδικού Economist του Απριλίου, υπολογίζεται ότι, αν η εταιρεία συνεχίσει να αναπτύσσεται με αυτόν το ρυθμό (οι καταχωρίσεις της διπλασιάζονται κάθε χρόνο), το 2016 θα απορροφά ένα 10% από τα κέρδη των ξενοδοχείων, ποσοστό σημαντικό που μπορεί να οδηγήσει σε κλείσιμο αρκετές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αντιθέτως, οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες δεν τη βλέπουν ανταγωνιστικά. Μάλιστα, η αντιπρόεδρος της γνωστής αλυσίδας Ritz-Carlton πρόσφατα δήλωσε ότι δεν την είχε καν ακουστά.

Στην Ελλάδα, οι ξενοδόχοι έχουν προχωρήσει σε καταγγελίες. «Δεν είναι μετρήσιμο πόσους πελάτες χάνουν τα ξενοδοχεία της Αττικής, αλλά υπάρχει αναντιστοιχία στα νούμερα των αφίξεων στο “Ελευθέριος Βενιζέλος” με την πληρότητα στα ξενοδοχεία», δήλωσε ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αττικής, Αλέξανδρος Βασιλικός. «Σεβόμαστε αυτή την παγκόσμια τάση, δεν πρέπει να την περιορίσουμε ούτε να την απαγορεύσουμε, ωστόσο πρέπει να τεθούν ορισμένοι κανόνες υγιεινής και ασφάλειας που θα προστατεύουν τον ταξιδιώτη. Και αφετέρου τίθεται το θέμα της φορολογίας».

Στη χώρα μας, όπως και αλλού, δεν υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη για βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών. «Ακόμη και αν θέλει κάποιος ιδιοκτήτης να δηλώσει στην εφορία τα εισοδήματα που παίρνει από την Airbnb, δεν υπάρχει δυνατότητα λόγω του νομοθετικού κενού», λέει ο δικηγόρος Δημήτρης Κάππος. «Εχω πολλούς φίλους που χρησιμοποιούν την Airbnb και με ρωτάνε τι να κάνουν. Επειδή τα σπίτια τους λειτουργούν σαν ενοικιαζόμενα δωμάτια, θα έπρεπε να πάρουν ειδικό σήμα από τον ΕΟΤ. Αλλά για να πάρεις αυτό το σήμα, είναι μεγάλη υπόθεση». Το αποτέλεσμα; Οι περισσότεροι δεν κάνουν τίποτα και η τουριστική αστυνομία έχει εξαπολύσει ανθρωποκυνηγητό.

«Πολλοί άνθρωποι στον καιρό της κρίσης, και ειδικά άνεργοι, βγάζουν κάποια εισοδήματα από την Airbnb. Θα πρέπει να απλοποιηθεί η διαδικασία αδειοδότησης. Να γίνει πιο ελαστική και πιο ελκυστική, ώστε να μπορούν οι ιδιοκτήτες να την κάνουν. Η γραφειοκρατία αναγκάζει πολλούς να είναι “παράνομοι”», καταλήγει ο Δημήτρης Κάππος. Με όσους ιδιοκτήτες πάντως μιλήσαμε στο τηλέφωνο -όλοι αποκρύπτουν την πραγματική τους ταυτότητα- κανένας δεν έχει πρόβλημα να γίνει «νόμιμος». «Είναι μια γκρίζα ζώνη. Εχω βρει κάποιες πληροφορίες, έχω ρωτήσει και δικηγόρο, αλλά δεν βγάζω άκρη. Θα ήθελα να δηλώσω τα εισοδήματά μου, αλλά είναι μεγάλη ταλαιπωρία. Δεν το κάνω για να φοροδιαφεύγω», αποκαλύπτει η Μαρία. Και συμπληρώνει: «Αν δω ότι αλλάζουν οι νόμοι, θα το κάνω, γιατί δεν θέλω να ζω με το άγχος».

Η αλήθεια είναι ότι, επειδή είμαστε μια χώρα που στηρίζεται στον τουρισμό, τα αντανακλαστικά της πολιτείας θα έπρεπε να βελτιωθούν. Οι κανόνες που υπάρχουν για να εξυπηρετούν το κοινό καλό είναι απαραίτητοι, δεν πρέπει όμως να καταπνίγουν τα νέα μοντέλα επιχειρηματικότητας. Αν αυτές οι εταιρείες προσφέρουν ευκολίες στα ταξίδια και στον τουρισμό, τότε το κράτος οφείλει να τις αγκαλιάσει. Εν τω μεταξύ, θα μπορούσαν να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές στα ξενοδοχεία, ώστε τα πράγματα να είναι πιο δίκαια και πιο ανταγωνιστικά. Ο δικηγόρος Δημήτρης Κάππος πιστεύει ότι στην πραγματικότητα δεν υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός με τα ξενοδοχεία. «Αλλος τουρίστας θα πάει σε ξενοδοχείο και άλλος θα προτιμήσει την Airbnb. Ο δεύτερος θέλει να ζήσει μια διαφορετική εμπειρία, να έρθει σε επαφή με τους ντόπιους και να ζήσει την πόλη με άλλο τρόπο».

Ο Νίκος είναι 40 ετών και άνεργος. Εχει βάλει και εκείνος καταχώριση στην Airbnb – νοικιάζει ένα δώμα, έναντι 50 ευρώ, στο κέντρο της Αθήνας. Διαθέτει μεγάλη δισκοθήκη στο σπίτι του. «Τους αρέσει να κοιτάζουν και ενίοτε να ακούν τους δίσκους μου», μας λέει. Οταν έρχονται οι φιλοξενούμενοί του, τους εξοπλίζει με οδηγούς, τους προσφέρει πρωινό («όταν τους φέρνω αυγά από το χωριό, μένουν έκπληκτοι») και γενικώς τους βοηθάει σε ό,τι χρειάζονται. «Μια φορά είχε έρθει μια καλλιτέχνιδα που συμμετείχε στο Remap. Πήγαμε μαζί στο Μοναστηράκι για να αγοράσουμε τα υλικά για το έργο της». Τον ρωτάω πόσα βγάζει το χρόνο από την Airbnb. «Το νοικιάζω κατά μέσον όρο 10 ημέρες το μήνα και το χρόνο βγάζω περίπου 6.000 ευρώ», απαντά. «Η Airbnb είναι ένας καλός τρόπος να εξοφλήσει κανείς το χαράτσι ή να πληρώνει τους λογαριασμούς στο εξοχικό. Επίσης αναπτύσσονται περιοχές που δεν είναι αμιγώς τουριστικές», προσθέτει.

Πάντως, το να είσαι «οικοδεσπότης» της Airbnb δεν είναι απλή υπόθεση. «Απαιτούνται χρόνος και κόπος», σχολιάζει ο Νίκος. Κάθε φορά που έρχεται ένας «καλεσμένος» του, αναγκάζεται να… ξεσπιτώνεται. «Το καλοκαίρι είναι πιο εύκολο, γιατί οι φίλοι μου πηγαίνουν διακοπές και μπορώ να κοιμάμαι στα σπίτια τους». Επειδή οι τουρίστες δεν μένουν πολύ στην Αθήνα, έχει πολλά «check in και check out». «Πρέπει να καθαρίζεις συνέχεια το σπίτι, να αλλάζεις τα σεντόνια και τις πετσέτες… Είναι σαν να λειτουργείς κανονικό ξενοδοχείο!»




Leave a Reply







Δημοφιλή

Social Vivre: 5 βασικοί κανόνες καλής ψηφιακής συμπεριφοράς
08 Οκτωβρίου 2014
Cybersociety, Web Travel Marketing
Social Vivre: 5 βασικοί κανόνες καλής ψηφιακής συμπεριφοράς
Σήμερα που κοινωνικοποιούμαστε μέσω internet, οι κανόνες καλής ψηφιακής συμπεριφοράς, μοιάζουν να είναι σχεδόν απαραίτητοι. Πώς απαντάμε, τι λέμε, πως ευχαριστούμε ακομα και πότε μπλοκάρουμε, όλα αποτελούν κώδικα ψηφιακής συμπεριφοράς, ή αλλιώς… Social Vivre.
Τι είναι Content Marketing
01 Οκτωβρίου 2014
Cybersociety, Web Travel Marketing
Τι είναι Content Marketing
Content Marketing σε δυο γραμμές, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι το περιεχόμενο που παράγει μια εταιρεία και μοιράζεται με τους πελάτες της (εν δυνάμει και υπάρχοντες), το οποίο διακρίνεται για την ποιότητά του, φυσικά είναι δωρεάν και τους δίνει κίνητρο να το μοιραστούν με περισσότερους χρήστες.
Mommy Bloggers Daddy Bloggers στην Ελλάδα
10 Νοεμβρίου 2014
Cybersociety, Web Travel Marketing
Mommy Bloggers Daddy Bloggers στην Ελλάδα
Αποτελούν ένα δυναμικό κοινό της blogging κοινότητας και είπαμε να μαζέψουμε μερικές διευθύνσεις και συστάσεις με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο γραφής. Πάμε να δούμε τις mommy bloggers και τους daddy bloggers στην Ελλάδα.
Το marketing στην εποχή του Transmedia Storytelling
27 Σεπτεμβρίου 2014
Cybersociety, Web Travel Marketing
Το marketing στην εποχή του Transmedia Storytelling
Ο όρος “Transmedia Storytelling” τοποθετεί την ιστορία στο κέντρο της επικοινωνιακής ενέργειας και κάνει χρήση όλων των διαθέσιμων καναλιών επικοινωνίας, ψηφιακών και μη, για να την αφηγηθεί.
4 Key Facebook Metrics που πρέπει οπωσδήποτε να παρακολουθείς!
24 Οκτωβρίου 2014
Cybersociety, Web Travel Marketing
4 Key Facebook Metrics που πρέπει οπωσδήποτε να παρακολουθείς!
Αλήθεια πως μπορείς να καταλάβεις αν η σελίδα του brand σου στο facebook είναι επιτυχημένη; Αρκεί μόνο η αύξηση των “φίλων”; Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές ότι η πεποίθηση / έννοια πολλών πελατών για αύξηση των φίλων είναι “λάθος” τακτική αλλά σίγουρα ο ρυθμός αύξησης των φίλων μίας σελίδας – και κυρίως σε σχέση με τους ανταγωνιστές – είναι σίγουρα μια παράμετρος που πρέπει να παρακολουθούμε όταν δραστηριοποιούμαστε στα social media και ιδιαίτερα στο facebook.
Γνωρίστε τον SoMoLo καταναλωτή
01 Δεκεμβρίου 2014
Cybersociety, Web Travel Marketing
Γνωρίστε τον SoMoLo καταναλωτή
RIP Digital Marketing! Ήρθε η ώρα της SoMoLo (ή για κάποιους SoLoMo) στρατηγικής. Η λογική του digital marketing που μέσα από διάφορα κανάλια (websites, social media, email, banners, newsletters) προωθεί και «σπρώχνει» διαφημιστικά μηνύματα στο internet απλά δεν λειτουργεί τόσο αποτελεσματικά όσο παλαιότερα.
Η Booking.com γεμίζει το ξενοδοχείο μου. Είναι καλό αυτό;
18 Νοεμβρίου 2014
Cybersociety, Web Travel Marketing
Η Booking.com γεμίζει το ξενοδοχείο μου. Είναι καλό αυτό;
Έχετε ξανακούσει ξενοδόχους να είναι εν μέρει προβληματισμένοι γιατί πουλάνε πολύ μέσω Booking.com; Κάθε κράτηση είναι μία ευχάριστη είδηση, αλλά κάποιοι επαγγελματίες αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ένα «πρόβλημα».
Είναι ηθικό το Native Advertising;
29 Σεπτεμβρίου 2014
Cybersociety, Web Travel Marketing
Είναι ηθικό το Native Advertising;
Ο όρος Native Advertising δεν είναι νέος στον χώρο της online διαφήμισης. Τον γνωρίζουμε και ως Sponsored Content ή Native Content. Ξέρουμε όμως πραγματικά τι είναι και πως μπορεί να γίνει κομμάτι μίας ενέργειας marketing;
Linkedin profile: 7 φωτογραφίες που πρέπει να αποφύγεις
21 Οκτωβρίου 2014
Cybersociety, Web Travel Marketing
Linkedin profile: 7 φωτογραφίες που πρέπει να αποφύγεις
Στο LinkedIn δεν υπάρχει χώρος- και νόημα- για χαριτωμενιές. Το ίδιο ισχύει και για τις φωτογραφίες προφίλ του. Ποιές είναι οι φωτογραφίες που δεν πρέπει επουδενί να χρησιμοποιούνται στο LinkedIn; Τι πρέπει να προσέξετε για το Linkedin profile σας;
L’Oreal Makeup Genius: Το κινητό καθρέπτης
02 Απριλίου 2015
Cybersociety, Web Travel Marketing
L’Oreal Makeup Genius: Το κινητό καθρέπτης
Πως θα ήταν αν μπορούσαν οι γυναίκες να τεστάρουν κάθε νέο make up χωρίς την αγορά του; H L’Oreal Paris φέρνει τις νέες σειρές των προϊόντων της πιο κοντά στους καταναλωτές της.

Tags